Mitä korteilla sitten on? Tietoja ajoneuvoista, jotka hyvin satunnaisen ja epätieteellisen otantani perusteella näyttävät olevan kuorma-autoja. Myös omistajat ja haltijat on kirjattu. Lisäksi on ajetut reitit, tavaramäärät ryhmittäin eriteltyinä ja tietoja saaduista (?) öljyistä ja bensiinistä. Viimeisinä vuosina 1947 ja 1948 kirjauksia on aika vähän, aiemmin on oltu tarkempia. Korttien järjestys jäi minulle hiukan hämäräksi. Ehkä osittain aikajärjestys. Olisiko vielä Varsinais-Suomi ja Satakunta eroteltu?
Yhden kortin kääntöpuoli. Lähde: Digitaaliarkisto
En Portistakaan löytänyt tarkempaa selvitystä, miksi kansanhuoltopiiri oli tehnyt ajoneuvoista kantakortteja. Rekisterikorteista siellä kyllä on juttua ja kansanhuollosta myös. Tämänhetkinen oletukseni on, että nämä autot kuljettivat tuolloin tarpeellista tavaraa, kuten elintarvikkeita ja puutavaraa. Sitä varten ne tarvitsivat poltto- ja voiteluaineita. Nämä olivat säännöstelyn alaisia ja tässä kohden kansanhuolto astui kuvaan. Mutta miksi ajoneuvosta piti tehdä noin tarkka kortti? Oliko ne otettu kansanhuollon haltuun?
Hei. Luulen olevani osittain syyllinen kansanhuollonrekisterikorttien digioimiseen. Oma oletukseni on se, että koska suurin osa ajoneuvoista oli (pakko)otettu Suomen armeijan käyttöön sotatoimiin, jotkut ajoneuvot jäivät kotirintamalle hoitamaan elintärkeitä tehtäviä, ettei normikuljetukset hyytyisi aivan totaalisesti. Nämä ajoneuvot vaativat sota-aikana ajoluvan kansanhuoltoministeriöltä ja jokaisesta luvan saaneesta ajoneuvosta tehtiin rekisterikortti, johon oli merkitty mm. sallittu ajoreitti ja käyttö kellonajat. Näissä ajoneuvoissa oli järjestäin puukaasulaitteet asennettuna. Kortit ovat lajilteltu kunnan mukaan ja omistan mukaan aakkosjärjestyksessä. Esim. Yläne, Yläneen osuusmeijeri. Ajoneuvot ovat pääasiassa kuorma-autoja, mutta mukana on myös tavara-autoja, pakettiautoja, seka-autoja, henkilöautoja ja moottoripyöriä. Mm. Turun maaherran rek T-1 vm. 1938 Buick L90 Limited Limousine löytyy korteista.
VastaaPoistaTerv. Mika Jaakkola