Oli käynyt näin: Höyryvenhe Osuuskunnan omistama Heinävesi II-niminen höyrylaiva oli marraskuussa 1919 ajanut karille. Osakeyhtiö H. Saastamoiselta oli pyydetty apua ja se oli lähettänyt paikalle hinaajat Savottaren ja Haapaniemen. Kumpikin oli ollut avustustyössä 62 tuntia. Oikeusjutun selostuksessa ei kerrota, oliko laiva saatu irti karilta. Ilmeisesti oli, sillä jos Wikipediaan on luottaminen, on se nykyisin käytössä ravintolalaivana.
Wikimedian tarjoama kuva Heinävesi I- ja Heinävesi II-laivoista
Mistä sitten riideltiin? No korvauksista tietysti. Kihlakunnanoikeus oli päättänyt, että osuuskunnan tuli korvata Haapaniemi-laivan käytöstä aiheutuneet kulut, mutta ei löytänyt näyttöä siitä, että Savotarta olisi pyydetty avuksi. Hovioikeus sen sijaan katsoi toistakin laivaa pyydetyn ja tuomitsi osuuskunnan korvaamaan myös sen käytön Heinävesi II:n apuna. Korkein oikeus ei nähnyt syytä muuttaa hovioikeuden tuomiota. Jo ennen korkeimman oikeuden päätöstä osuuskunnalle oli tullut loppu. Se myytiin 1921 Heinäveden Höyrylaiva Oy:lle. Luultavasti korvaukset hinaajien käytöstä seurasivat mukana kaupassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti