perjantai 28. elokuuta 2015

Höyryvenhe

Huomasin Viikon aikana digitoiduista asiakirjoista, että Digitaaliarkistoon on saatu lisää korkeimman oikeuden tuomiotaltioita vuodelta 1924. Muutaman turhan, sukulaisten nimikaimoja koskeneen jutun tarkistuksen jälkeen osuivat silmäni nimeen Heinäveden Höyryvenhe Osuuskunta r.l. Tällainen tekniikan ja romantiikan yhdistävää nimeä kantavaa osuuskuntaa koskeva juttu oli kerta kaikkiaan pakko tarkistaa, vaikka siinä liikuttiinkin varsin kaukana meikäläisen kotikonnuilta.

Oli käynyt näin: Höyryvenhe Osuuskunnan omistama Heinävesi II-niminen höyrylaiva oli marraskuussa 1919 ajanut karille. Osakeyhtiö H. Saastamoiselta oli pyydetty apua ja se oli lähettänyt paikalle hinaajat Savottaren ja Haapaniemen. Kumpikin oli ollut avustustyössä 62 tuntia. Oikeusjutun selostuksessa ei kerrota, oliko laiva saatu  irti karilta. Ilmeisesti oli, sillä jos Wikipediaan on luottaminen, on se nykyisin käytössä ravintolalaivana. 

Wikimedian tarjoama kuva Heinävesi I- ja Heinävesi II-laivoista

Mistä sitten riideltiin? No korvauksista tietysti. Kihlakunnanoikeus oli  päättänyt, että osuuskunnan tuli korvata Haapaniemi-laivan käytöstä aiheutuneet kulut, mutta ei löytänyt näyttöä siitä, että Savotarta olisi pyydetty avuksi. Hovioikeus sen sijaan katsoi toistakin laivaa pyydetyn ja tuomitsi osuuskunnan korvaamaan myös sen käytön Heinävesi II:n apuna. Korkein oikeus ei nähnyt syytä muuttaa hovioikeuden tuomiota. Jo ennen korkeimman oikeuden päätöstä osuuskunnalle oli tullut loppu. Se myytiin 1921 Heinäveden Höyrylaiva Oy:lle. Luultavasti korvaukset hinaajien käytöstä seurasivat mukana kaupassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti