Tässä vaiheessa rupesin tarkistamaan rippikirjoja ja kastettujen ja vihittyjen luetteloita tarkemmin. Maria on kyllä ennen vihkimistä asunut kylässä, hän on ollut piikomassa useammassakin talossa. Mutta mistä hän kylään tuli? Kaikki oman seurakunnan sopivaan aikaan syntyneet Maria Gabrielintyttäret pystyin tarkistamaan, kukaan heistä hän ei ollut. Mutta eipä rippikirja kerro, mistä hän ilmestyi. Outoa on myös kahden lapsen puuttuminen kastettujen luettelosta. Kun talo oli keskellä pitäjää kohtuullisen hyvien yhteyksien päässä kirkolta, on epätodennäköistä, että heitä olisi muualle viety kasteelle. Pappi on kyllä harrastanut epätarkkoja merkintöjä tyyliin "Hakala barn Henrik". Mikään niistäkään ei tuntunut sopivan. Aiemmasta kokemuksesta muistan muutamia muitakin puuttuvia merkintöjä. Lieneekö jokin irtolappu joutunut kokonaan hukkaan.
Daniel Nyblinin valokuva Albert Edelfeltin maalauksesta Veräjällä.
Oli pakko muistuttaa itseä siitä, ettei rippi- ja historiakirjoja kirjoitettu tulevaisuuden sukututkijoita varten. Jos "Hakala barn Henrik" riitti papille, saa se luvan kelvata minullekin. Saan tyytyä siihen, että Antin syntymästä on tieto ja kaikkien perheenjäsenten kuolinajat on myös kirjattu. Vihkiminen ja lasten syntymät jäävät rippikirjan varaan. Jos ei elämä ole täydellistä, ei sitä ole sukututkimuskaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti