sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Arkistoinnin vaikeudesta

Blogissaan Sukututkijan loppuvuosi Kaisa Kyläkoski kiinnitti huomiota tietojen tallentamiseen oikeaan paikkaan. Olen törmännyt samaan asiaan etsiessäni lähdettä, josta olen jonkin tiedon ottanut. En ole millään tavalla arkistoinnin ammattilainen. Tietoakin on kertynyt pikku hiljaa eikä sen looginen tallentaminen tuntunut ensi alkuun niin tärkeältä, koska hyvin muistin, mitä missäkin kansiossa oli. Pitkään aikaan näin ei enää ole ollut. Tietoa kertyy ja muisti heikkenee.

Sikäli minulla on ollut hyvää onnea, ettei tietoja ole suoranaisesti hävinnyt esimerkiksi kiintolevyn hajoamisen myötä. Varmuuskopioinnista olen aina yrittänyt pitää huolta. Sähköpostiosoitteen (alkeellinen webmail) vaihtumisen yhteydessä joskus monta vuotta sitten en keksinyt muuta keinoa kuin lähettää viestit edelleen toiseen osoitteeseen. Jotenkin otsikointi meni pieleen eikä viestejä voi niiden perusteella erottaa toisistaan. Onneksi tekstihaku toimii sentään kohtuullisen hyvin, kuten muidenkin tekstitiedostojen suhteen.

Isoin ongelma minulla ovat jpg-muotoiset kuvat, joita on tullut otettua kerralla runsaasti. Niin runsaasti, etten ole jaksanut/ehtinyt nimetä niitä uudelleen helposti tunnistettaviksi. Niinpä tulos on tällainen:

Ei kovin helposti hyödynnettävissä.  Näitä  on kertynyt mikrofilmatuista paikallis- ja sanomalehdistä, paperilehdistä, kirjoista, hautausmailta ja ties mistä. Toki kansiot olen aina nimennyt lähteen mukaan. Kuvien selaaminen jonkin tiedon tarkistamiseksi on työlästä.

Kun aloitin sukututkimusharrastuksen, en vielä edes omistanut läppäriä. Niinpä minulla on myös melkoinen määrä käsinkirjoitettuja muistiinpanoja. Paperiaineistoa on kertynyt myös kirjeenvaihdosta vanhempien ihmisten kanssa, samoin puhelinhaastatteluista. Onkohan mikään puhelinvalmistaja tehnyt mallia, jossa puhelun tallentaminen kävisi helposti? Omassani on tallennin, mutta sitä ei saa puhelua ottaessaan/vastaanottaessaan järkevästi päälle. No, joka tapauksessa, rupesin jossain vaiheessa digitoimaan näitä paperiarkistoja. Kuten varmaan arvaattekin, on projekti pahasti kesken. Tokko koskaan valmistuukaan. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti