sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Maakuntain Kirja Doriassa

Eksyin tekemään hakuja Doriassa. Olen muistaakseni siellä aiemminkin seikkaillut, mutta kovin hyvin en ole tullut portaaliin tutustuneeksi. No, nyt etsin vallan muuta, mutta päädyin tutkimaan Maakuntain Kirjaa matkailureitille Tampere - Vaasa vuodelta 1937. Äkkiä kuvittelisi, että kyseessä olisi laajempi kirjasarja, mutta ainakaan Google ei näytä löytävän kuin tuon Tampere - Vaasa osuuden. Sekään ei kata kaikkia reitin kuntia tai sitten osia on vielä digitoimatta. Julkaisija oli Pohjois-Satakunnan matkailuseura.

Maakuntain Kirja koostuu vihkosista, joissa kussakin on esitelty yksi kunta. Esittelyn ovat saaneet Jalasjärvi, Ikaalinen, Hämeenkyrö-Kyröskoski ja Parkano. Parhaiten tulee käsitellyksi Hämeenkyrö, jossa käydään melkein joka kylässä. Myös Jalasjärven ja Parkanon katsaukset ovat kohtuullisen laajoja. Sen sijaan Ikaalisten vihkosessa suuren osa vie kirjoitus, jossa perustellaan ratayhteyden rakentamista Seinäjoelta Parkanon, Ikaalisten ja Hämeenkyrön kautta Tampereelle. Ikaalista kyllä kehutaan Satakunnan luonnonkauneimmaksi pitäjäksi, mutta eipä lyhyt esittely kovin paljon ole matkailijan tietoja siitä avartanut. Tuo ratahankehan toteutui vasta paljon myöhemmin (1971) eivätkä kaksi viimeksi mainittua saaneet asemaa radan varteen ja Parkanon asemakin on aika syrjässä.

Luonnonkauneinta Satakuntaa


Vihkosissa on myös linja-autoliikenteen aikataulut kultakin paikkakunnalta. Tuohon aikaan yhteydet olivat jo aika hyvät. Matka Ikaalisista Tampereelle toki kesti tunnin ja 40 minuuttia, mikä silloisen tiestön huomioon ottaen on ihan ymmärrettävää. Lisäksi vihkosissa on paikkakunnan liikkeiden ja yritysten mainoksia.

Niinikään Doriasta löytynyt Suomen matkailijayhdistyksen täysihoitolahakemisto vuodelta 1940 ei sisällä yhtään majoituspaikkaa edellä luetelluista kunnista. Majoitusta niistäkin oli saatavana, mutta ei täysihoitoa. Sen sijaan Lempäälässä, Mouhijärvellä, Pirkkalassa, Suoniemellä ja vaikka Virroilla oli mahdollista lomailla täysihoidossa.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon matkailijoita oli 30-luvun loppupuolella. Ajat olivat taloudellisesti parempia, joten ainakin päivämatkan tekeminen naapurikuntaan tai lähikaupunkiin alkoi olla mahdollista monille. Tilastoja varmaan verkossa on, mutta tähän hätään en niitä käy etsimään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti