Kirjoitanpa vaihteeksi nykypäivän asioista. Kun ensimmäisen kerran kuulin, että sähköinen resepti otetaan käyttöön, olin hyvin tyytyväinen. Nyt pääsisin eroon lappusten säilyttämisestä ja voisin kätevästi uusia reseptini. Ylipäätään suhtaudun positiivisesti palveluiden tuomiseen verkkoon, kunhan samalla huolehditaan niistä, jotka eivät kykene netissä asioimaan.
No, nyt sitten täällä Pohjois-Pohjanmaallakin on siirrytty e-reseptiin. Pääsemmekö nyt eroon lippusista ja lappusista? Emme, ilmeisesti automaattisesti tulostetaan potilasohje, jonka mukana kuljettaminen ei tosin ole pakollista, mutta nopeuttaa käsittelyä apteekissa. Miksi ihmeessä? Eikö potilaalta voisi ainakin kysyä, tarvitseeko hän ohjetta? Niin kauan kuin lääkkeitä on käytössä vähän ja muisti tallella, muistaa kyllä mitä lääkettä on menossa hakemaan ja osaa lukea ohjeen pakkauksen kyljestä. Ja systeemin pitäisi toimia riittävän nopeasti pelkällä Kela-kortilla.
Voinko sitten uusia lääkkeen kätevästi? Ei siltä vaikuta. Voin uusia lääkkeen apteekin kautta, mutta ainakin se apteekki, jossa viimeksi kävin, kertoi perivänsä uusimisesta 3,50 euroa. Voin uusia reseptin myös terveysasemalla. En ole vielä viitsinyt selvittää, miten se siellä tapahtuu. Pahoin kuitenkin pelkään, että joudun jonottamaan. Ennen uusittavan reseptin saattoi jonottamatta tiputtaa lukolliseen postilaatikkoon terveysasemalla. Minkä ihmeen takia en voi kirjautua palveluun pankkitunnuksilla ja pyytää lääkemääräyksen uusimista siellä?
Onneksi minulla on varsin vähän lääkkeitä käytössä. Urputan enemmänkin periaatteen vuoksi. Onko tässäkään kuultu käyttäjää tarpeeksi? Ja miksi näitä systeemeitä pitää olla useita? Toisessa järjestelmässä voin käydä katsomassa laboratoriotuloksia ja laittaa viestejä lääkäreille ja sairaanhoitajille. Miksi ihmeessä ei saada aikaan käyttäjäystävällistä systeemiä, johon kirjautumalla näkisi kaikki terveystietonsa ja voisi hoitaa kaikki ne asiat, jotka eivät vaadi terveysasemalla käyntiä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti