sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Se pieni puuttuva pala

Tai oikeastaan kyse on muutaman vuoden ajanjaksosta. Eksyn joskus tutkimaan sellaista, jota minulla ei oikeastaan olisi mitään syytä penkoa. Koska tämä on harrastus, ei minun tarvitse tehdä yhtä tiukkoja rajauksia kuin ammattitutkijan. Tällä kertaa satuin sivupolulle erään netissä olevan sukupuun innoittamana. Siitä nimittäin löytyi kaksi minulle tuttua ihmistä, siskokset. Lähinnä jäin ihmettelemään heidän äitinsä nimeä ja synnyinpaikaa. Olin tosin kuullut hänestä yleensä puhuttavan vain mummuna enkä Eeva Liisana, joksi hänet sukupuussa oli merkitty ja joka minusta kuulosti oudolta. Lisäksi olin ollut varma, että hän oli aito karjalainen. kun taas tuosssa lähteessä hänet oli merkitty Sumiaisissa syntyneeksi.

No, Sumiaisissa ei annetulla päivämäärällä syntynyt ketään Eeva Liisaa. Sen sijaan seurakunnasta löytyi kyllä hänen äitinsä, joka muutti 1880-luvulla Viipuriin. Paikallistin hänet Viipurin maaseurakunnasta, missä hän avioitui ja seurasi miestään Jääskeen. Siellä sitten syntyi Eeva Liisa. Nyt piti enää saattaa hänet yhteen erään Juhon kanssa, jotta minulla olisi sukupuun sisarusten äiti ja isä. Juho oli kotoisin Viipurin maaseurakunnasta, joka oli myös siskosten syntymäpaikka. Eeva Liisa lähtikin Jääskestä liikkeelle päätyen Antreaan. Siinä vaiheessa loppuvat Katihan tiedot. Rajavuosi näyttää olevan 1913. Olisin tarvinnut tietoja vielä parilta seuraavalta vuodelta.

Siskokset olivat taitavia käsityöihmisiä. Tämä kuva tosin on pixabaysta.

Eeva Liisaa jäljittäessäni käytin sekä Katihaa, Hiskiä että SSHY:n jäsensivujen rippi- ja historiakirjoja. Kaikissa tuli sitten tuo noin sadan vuoden raja vastaan. Myöskään Historiallisesta sanomalehtikirjastosta ei ollut apua. Olen luultavasti väärässä nimiasiassa, varmaan sisarusten äiti todella oli Eeva Liisa. Sumiaisissa hän ei tosin syntynyt, siinä kohtaa sukupuussa on virhe. Tuskin kukaan olisi tuolloin tehnyt synnytysmatkaa Karjalasta Keski-Suomeen ja vienyt sitten lapsen takaisin Viipuriin kastettavaksi. Täydellisesti asia ei selvinnyt, mutta sainpahan vähän aikaa leikkiä salapoliisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti