Muiden muassa paikallisen Kauppaseuran ja Teknillisen Klubin yhteinen komitea oli saanut tehtäväkseen antaa lausunto ratapihan uusista järjestelyistä. Komitea oli päätynyt esittämään makasiinien sijoittamista radan itäpuolelle Tammelaan. Syyt olivat lähinnä liikenteellisiä. Lisäksi todettiin tullikamarin ja pakkahuoneen sijaitsevan lähistöllä.
Komitea esitti niin ikään, että radan alitse oli rakennettava tunneli, koska liikennöinti Tammelan sillan yli oli vaikeaa erityisesti liukkaan kelin aikana. Nousu Hämeenkadun puolelta oli kovin jyrkkä. Tunnelia esitettiin Kyttälänkadun jatkeeksi ja radan itäpuolella sen tuli haarautua toisaalta tuleville makasiineille, toisaalta pakkahuoneelle. Tunnelia oli vastustettu, koska sitä olisi talvikelillä vaikea käyttää. Komitea esitti ratkaisuksi, että tunneliin vedätetään lunta. Niin, reellähän 1900-luvun alussa tavaraa kuljetettiin.
Tavara-asema (vihreä) näkyy taustalla. Lähde: wikimedia
Uuden tavara-aseman tamperelaiset saivat nähtävästi 1907. Siltä osin komitean ehdotukset toteutuivat aika hyvin. Tunneli rakennettiin vasta 1930-luvulla ja komitean ehdotuksesta poiketen Hämeenkadun jatkeeksi. Pian tämän jälkeen kaupunkiin saatiin myös uusi asemarakennus, sama, joka edelleenkin on käytössä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti